2/10/2017

Celebrem 30 anys d’Incidència social a les Illes Balars

La Fundació IReS ha celebrat avui el seu 30è aniversari a les Illes Balears amb un acte commemoratiu als Jutjats de Palma.

L’acte ha estat presidit per la Consellera d’Afers Socials i Cooperació del Govern de les Illes Balears, Fina Santiago, i ha comptat amb una mesa de presentació a càrrec de la Magistrada, Jutgessa i Degana del Jutjat Degà de Palma, Sònia Vidal; la fiscal de les Illes Balears, Rosa Cosmelli; el Magistrat de la Secció Tercera de l’Audiència, Carlos Gómez;  la Directora de la Fundació IReS, Montserrat Tohà; i la Directora Territorial de les Illes Balears de la Fundació IReS, Aina Capella.

Durant els “30 anys d’incidència social a les Illes Balears” s’han atès un total de 18.920 persones en situació de vulnerabilitat, el resultat de l’evolució i el creixement continu de l’entitat  i fruit de l’empenta i la il·lusió que ha caracteritzat als professionals que han passat per la casa.

“Avui hem escoltat com una idea de fa 30 anys s’ha convertit en un servei ja consolidat i reconegut dins la Comunitat Autònoma”. Així, arrel d’una idea i un projecte social  la Consellera també ha explicat com va néixer el Servei d’Atenció Social als Jutjats, el primer servei creat l’any 1987 a la ciutat de Palma per donar resposta a una necessitat social en l’àmbit judicial no coberta fins aleshores.

Actualment aquest servei, recentment incorporat a la cartera de serveis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atén persones afectades per un procediment judicial obert, amb independència de la situació jurídica en què es trobin, i està format per un compromès i experimentat equip de professionals del treball social.

Des de la seva creació, 8.518 persones han rebut atenció en aquest servei, dels quals el 70% eren homes i el 30% dones. A més, el SASJ ha estat un agent clau en la sensibilització sobre la realitat de les persones afectades per un procés judicial. Així mateix, durant tres dècades ha estat una plataforma de base per detectar noves necessitats socials i impulsar nous serveis i programes socials d’atenció a les persones.

Entre agraïments i memòria, la Fundació IReS ha volgut reconèixer la tasca de dos dels impulsors del servei:  a l’exdirectora territorial de l’INSERSO (Institut Nacional de Serveis Socials), Àngela Thomàs, per haver apadrinat des del principi el SASJ i pel compromís personal amb la justícia social i els drets de les persones; i a al magistrat de la Secció Tercera de l’Audiència, Carlos Gómez,  per la seva vinculació i estima a la Fundació, pel seu compromís social i profunda convicció en una justícia centrada a les persones.

I com a representats de la professionalitat i l’empenta dels treballadors, IReS també ha volgut reconèixer la trajectòria de l’Aina Capella, Directora territorial, el Bernat Aguiló i el Manuel Alcarreta, tècnics socials d’IReS, persones sempre a peu de canó que han fet possible i real l’atenció social als jutjats durant tants anys.

Tal i com ha resumit la Consellera, aquests 30 anys estan plens de significat. Signifiquen persistència, per portar a terme al llarg de temps la tasca social de la Fundació; signifiquen també utilitat, perquè donen resposta no tan sols a les necessitats dels ciutadans en situació de vulnerabilitat sinó, fins i tot, a la vulnerabilitat de tota la societat; i per últim, tal i com assegura el magistrat de la  Secció Tercera de l’Audiència, Carlos Gòmez, signifiquen humanització ja que és la part que els serveis socials afegeixen a la justícia i a l’Administració pública.

30aa ires balears acte 9 30aa ires balears acte 11 FOTO XARXES