10/05/2017

Acollida, prevenció i provenció: la metodologia del projecte FILS a la UAB

Ahir, la psicòloga Raquel González va participar com a ponent i representant del Projecte FILS de la Fundació IReS a les Jornades professionals: Atenció victimològica en xarxa, organitzades per la Facultat de Dret de la Universitat Autònoma de Barcelona per a professionals de l’àmbit de l’atenció social i la criminologia.

Amb la participació del Punt d’Informació i Atenció a la Dona (PIAD), Equip d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA), la temàtica de les conferències girava entorn l’atenció a les víctimes en situacions de conflicte i/o violències i el treball d’intervenció en xarxa que realitzen tots aquests programes socials.

El projecte FILS, no obstant, s’ha donat a conèixer com a l’únic servei d’atenció terapèutica i educativa a totes les persones i/o famílies que es trobin en situacions difícils que vulguin resoldre. És a dir, el projecte els dóna suport per millorar la seva situació vital, sense etiquetes i amb  una mirada inclusiva. En aquest sentit, els casos per atendre poden ser de diferent índole: estrès familiar, dificultats en la maternitat o paternitat, de parella, d’acompanyament de dol, bullying,  violència filioparental…etc.

Pel seu enfocament preventiu i integrador, el servei d’IReS va ser valorat positivament pels professionals que van assistir a la jornada de conferències especialment per la metodologia. Aquests són els aspectes o els eixos d’actuació que van prendre més rellevància durant la ponència:

-L’acollida: és el primer contacte amb la persona, sol ser per telèfon i acaba esdevenint-se en una primera sessió on és prioritari que l’usuari es pugui sentir còmode i sense por al judici per parts dels professionals que l’atenen.

La intervenció global: en aquest servei es combina l’atenció individual i familiar en cas que l’atenció d’una persona ho requereixi per millorar la seva situació vital. A més, pot adreçar-s’hi qualsevol membre d’un nucli familiar.

-La prevenció i la provenció: abans les situacions no es puguin agreujar, el servei realitza un acompanyament específic per famílies, infants i, especialment, adolescents. A banda d’això, una altra tasca essencial és la de proveir-los de les aptituds i habilitats necessàries per resoldre un conflicte, en això consisteix la provenció.

Des del Projecte FILS de la Fundació  IReS volem agrair la càlida acollida a l’Aula Magna de la Facultat de Dret de la Universitat Autònoma de Barcelona.