29/12/2017

Acomiadem el 2017 fent un pas més en la innovació social

Si d’alguna manera podem definir el 2017 és com l’any d’eclosió del canvi. Canvi que ja venia marcat des del 2016 per l’organització de l’acció social en l’Àrea de Gestió de serveis públics i l’Àrea de Projectes Propis.

El canvi més rellevant de l’any, però, ha estat la gestació compartida per tots els nivells de l’organització de la nova estratègia institucional. Es tracta d’un canvi que tindrà la seva manifestació al llarg del 2018, tant a nivell d’implementació intern com de comunicació externa i que definim partint del cercle d’or:

why

Gestió de Serveis Públics:

El 2017 ha estat un any caracteritzat per l’impuls d’iniciatives de l’entitat que, juntament amb els estaments públics, han contribuït a donar visibilitat a la feina que fem com a entitat gestora d’aquests serveis públics a Catalunya.

El cas més significatiu s’ha donat en els darrers mesos de l’any amb el llançament de la campanya “Busquem famílies especials” del Servei d’Adopcions d’Infants amb Necessitats Especials.

També, el Servei d’Acolliments Familiars d’IReS ha consolidat el seu treball en xarxa amb el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i ha contribuït de forma particular a visibilitzar la seva tasca. Gràcies a la col·laboració amb l’Apropa Cultura, el servei va ser convidat a l’acte Tocats per l’OBC, un concert de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya a l’Auditori de Barcelona  que ens va permetre arribar a més de 1000 persones per fer difusió sobre l’acolliment familiar.

Seguint amb l’àmbit d’Infància i Joventut, amb motiu de la celebració dels 10 anys de funcionament de la Subxarxa de Serveis de Protecció per a la Infància i l’Adolescència de L’Hospitalet de Llobregat, el CRAE Prim va ser convidat a participar d’una jornada tècnica i donar a conèixer la seva tasca  a través del vídeo Coneix el CRAE Prim.

Amb la tasca que desenvolupem cada dia, la Fundació s’esdevé una entitat de referència per fer intercanvi d’expertesa i coneixements amb altres institucions, també en l’ àmbit internacional. El passat 22 de novembre vam rebre a la Fundació una representació de treballadors socials txecs  als quals es va presentar el nostre model de treball amb joves i els nostres serveis d’acompanyament socioeducatiu durant una jornada d’intercanvi.

En l’àmbit de Violències, enguany també hem participat en algunes jornades d’intercanvi a escala europeu i internacional. El passat 28 de febrer vam rebre la visita de la Dra. Pamela Calletti, Ministra de Drets Humans i Justícia de Salta (Argentina), a la Fundació IReS, amb l’objectiu de compartir la nostra metodologia d’intervenció en l’àmbit de la violència de gènere.  A l’octubre hem realitzat  formació sobre tractament a Homes agressors, a dues psicòlogues de la Fiscalia general de Salta (Argentina).

Un altre esdeveniment important a l’àmbit de justícia, concretament de Mesures Penals Alternatives (MPA) d’IReS va ser la participació a la International Conference CEP on IReS va dinamitzar el taller Woman offenders.

Projectes propis:

Aquest any 2017, continuant amb la tasca socioeducativa, el Casal en família ha obert les seves portes per acollir noves famílies i donar continuïtat a les que ja hi participaven. Amb l’objectiu marcat d’arrelar-se encara més en el territori, els professionals han fet d’aquestes famílies agents actius del seu entorn social, participant de la Taula Proinfància de La pau, de les festes del barri de  carnestoltes, la castanyada i el Nadal. A més de ser-hi pressents a totes aquestes celebracions, les famílies van tenir un paper protagonista a la jornada de Sant Jordi 2017 amb la campanya solidària #FamíliaDrac.

LaTaula Proinfància que lidera la Fundació IReS, ha atès a un total de 60 famílies i 116 infants al territori de Verneda- La Pau de Barcelona durant el darrer curs, i ha afegit a la cartera de serveis educatius el berenar saludable i activitats familiars d’oci de cap de setmana.

Dins l’àmbit d’Inclusió, des del programa Aferra’t hem iniciat un nou projecte d’impuls socioeconòmic i treball en xarxa amb les empreses hoteleres del districte de St. Martí de Barcelona per tal de vincular les necessitats socials de les persones que hi viuen i són usuàries del projecte amb les oportunitats i ofertes formatives o laborals dels hotels.

Pel que fa al projecte Impulsa Granollers, es van realitzar dues edicions del Taller Circuit pel canvi vital per tal d’ajudar a les persones a desenvolupar els seus propis recursos i concretar el seu projecte de vida.

Amb el Projecte Click, es va realitzar el taller “Fes click a You Tube” apostant per unir les noves tecnologies i les capacitats i interessos dels joves creant un espai de participació, expressió i apoderament.

A més, l’Associació 22@Network es va fer ressò del treball de fons d’aquest projecte amb el Premi 4 cantons per la seva col·laboració i implicació amb les necessitats socials dels joves del districte.

Per al Projecte Fils, 2017 ha estat un any per desenvolupar una important tasca de sensibilització orientada a millorar la situació de persones que es troben en situació de conflicte i/o violència, sigui trencant mites sobre les relacions o establint missatges  clars com el del vídeo “Jo #SócCanvi”,  publicat el Dia Internacional Contra la Violència de Gènere. Un missatge apoderador perquè ubica a cada persona dins el marge d’acció i responsabilitat que té sobre ella mateixa, sent l’única protagonista de la seva vida.

El desenvolupament d’aquests projectes propis ha estat possible gràcies al suport d’hotels, empreses turístiques i particulars a través de la campanya Hotel Invisible.

Fundació IReS a Balears:

L’any 2017 IReS Balears ha celebrat 30 anys desenvolupant serveis i projectes. Una celebració que ha coincidit també amb el 30è aniversari del Servei d’Atenció Social als Jutjats, el primer servei que va iniciar l’entitat a Palma i pel que fa a incidència ha significat la possibilitat de detectar altres necessitats socials i esdevenir una plataforma per a la implementació de nous projectes amb què hem arribat  gairebé a les 19.000 persones ateses.

En relació a la gestió de serveis públics d’atenció a la violència de gènere hem mantingut la gestió del Servei Municipal d’Atenció Integral a la Violència de Gènere de l’Ajuntament de Palma i el Servei d’Atenció Psicològica a dones víctimes de violència de gènere i als seus fills i filles de l’Institut Balear de la Dona. Amb les persones usuàries com a protagonistes i amb el suport dels i les professionals i voluntaris que treballen a l’entitat, vam dur a terme l’exposició “Ni una +. Un viatge al nostre interior” formada per diferents tipus d’obres artístiques que expressaven les vivències i emocions de les dones i infants supervivents de la violència masclista i que, mitjançant l’art, van comunicar sobretot aquells sentiments positius.

Enguany ha estat un any d’empenta dels projectes d’Infància i Família. Al Casal en família de Manacor i el lideratge de la Taula Proinfància a Porto Cristo hem d’afegir la coordinació de la Taula Proinfància de la zona centre de Palma a partir del mes d’octubre amb estreta col·laboració amb els Serveis Socials Municipals amb l’objectiu de millorar el treball en xarxa per a l’atenció integral a les famílies en situació de vulnerabilitat social i poder beneficiar a més persones.

Després de fer el repàs sobre el més significatiu del 2017, tanquem l’any amb el bon gust que ens han deixat les primeres manifestacions del canvi cap a la innovació social a la Fundació IReS. La primera ha estat la implementació de l’IReS Lab, una metodologia de treball de gestió del coneixement i de participació interna. I l’altra, la celebració de la primera edició d’INSPIRES’17, una jornada d’inspiració per al sector social, i un punt de trobada de professionals i entitats de diferents àmbits i sectors per compartir coneixement i experiències sobre un mateix eix temàtic, aquest any basat en les Pràctiques d’apoderament per abordar reptes socials.

Tot plegat, això només és l’inici dels nous reptes que ens esperen al 2018, cap a la innovació del sector social, el que ens permetrà millorar la qualitat d’atenció integral a les famílies i persones amb què treballem.

Per aquesta raó acomiadem  l’any agraint als i les professionals i voluntaris/es d’IReS la seva tasca, el veritable motor del canvi.

Us desitgem molt bon any nou!

Montserrat Tohà

Directora de la Fundació IReS