31/12/2018

Acomiadem el 2018 amb més de 14.000 persones ateses

Just acomiadant l’any 2018, fem balanç de l’atenció a famílies i persones vulnerables que hem fet des dels diferents programes socials a l’entitat.

Als serveis socials de les entitats atenem i acompanyem família a família i persona a persona, però més enllà de la nostra tasca com a entitat social, el que cal és un canvi en el sistema de redistribució de la riquesa i recuperar l’ideari de l’estat del benestar, ja que són les desigualtats socials les generadores d’exclusió.

En pro d’aquest objectiu, a la fundació enguany hem atès més de 14.000 persones en situació de vulnerabilitat—gairebé 3.000 més que l’any passat— i creiem necessari donar un toc d’alerta a escala social a dos temes que afecten de ple una part molt important d’aquestes famílies i persones:

D’una banda, hem tingut un fort increment de demandes d’atenció a causa  de relacions i situacions on es produeixen violències. Malgrat els passos fets amb les lleis que penalitzen la violència masclista, aquesta no sembla haver disminuït. Pel que fa a la resta de violències, algunes ni tan sols tenen una consideració legal clara com a tals i aquest fet va sempre en detriment de la persona que n’és la víctima. A més de seguir amb l’atenció a infants i dones víctimes de violència masclista, també hem continuat l’educació amb homes que l’exerceixen, homes condemnats per violència en tercer grau penitenciari i  en la prevenció de les violències mitjançant els programes de Noves masculinitats.

Per ampliar l’atenció psicosocial que oferim a les famílies, hem iniciat els projectes Relacions Sanes d’atenció psicològica amb perspectiva de diversitat en l’orientació sexual i identitat de gènere i el nou Grup d’intervenció al programa d’atenció a persones agressores  dins la relació de parella a les Illes Balears. A més, hem impulsat el projecte Famílies que acullen famílieque han patit violència a Catalunya com una alternativa d’implicació comunitària.

Amb l’objectiu d’incidir a nivell social hem llençat a les xarxes la campanya #TenimUnPla, una crida a l’acció del Projecte FILS amb què s’ofereix assessorament, acompanyament i atenció psicològica i educativa per transformar la realitat de les violències. Així mateix, l’entitat ha estat proactiva en diferents iniciatives a nivell estatal i internacional, com la participació dels equips de Mesures Penals Alternatives (MPA) de Catalunya a la Conferència SexOffenders 2018 management i al curs internacional de Justícia Radicalització i extremisme violent ambdós organitzats per la CEP— Confédération européenne de la Probation. També han col·laborat en la formació “Atenció a condemnats per violència masclista” dirigida a professionals de les Procuraduries de les províncies argentines de Buenos Aires, Salta, Mendoza , Còrdoba, Santiago del Estero, La Pampa, Chubut i Corrientes.  I finalment, hem impartit el curs sobre “Violència masclista i noves tecnologies” a la Plataforma del voluntariat de Palma.

L’altre tema que afecta a les famílies fa referència a l’increment de situacions de vulnerabilitat i/o pobresa. Avui dia hi ha moltes famílies amb un sol progenitor, majoritàriament la mare, que es sol trobar a l’atur o que amb el salari que guanya no pot fer front al lloguer d’un habitatge digne, fer-se càrrec dels estudis que voldrien realitzar els fills i/o filles, el cost dels menjadors escolars o bé de les activitats extraescolars i de lleure. Aquestes mancances són les causes d’exclusió social que, si no encarem com a societat, porten a la seva cronificació. Per tal de reduir l’impacte que tenen aquestes situacions en les famílies, les acompanyem en la creació dels seus itineraris sociolaborals i a teixir vincles en el sí de les famílies i amb la comunitat. A la vegada, les ajudem en l’obtenció de recursos: des de la tramitació de rendes (Renda Mínima d’Inserció) o bé una prestació social, a préstecs i microcrèdits per a petites emprenedories a través de projectes com l’Impulsa i l’Aferra’t. També incrementem activitats extraescolars i colònies d’estiu als Casals en Família de La Pau-Verneda, Manacor i Palma a través del Programa CaixaProinfància de l’Obra Social “la Caixa” , el suport del Grup Majèstic i Probitas.

Des de la nostra convicció que una part important dels problemes socials es poden superar amb educació, hem participat en l’aliança educativa Educació 360º, una iniciativa oberta per connectar i integrar totes les oportunitats educatives de Catalunya que pretén promoure i generar més i millors oportunitats educatives, així com garantir l’equitat i la igualtat en l’accés a l’educació. Ho hem fet a través  del projecte Teixint Lligams, que dona suport a famílies en risc d’exclusió social i ha estat seleccionat  per la crida  “Comunitats que eduquen”  impulsada per la Fundació Bofill i la Diputació de Barcelona, amb les quals s’ha treballat al llarg de l’any.

Aquest 2018 també hem promogut campanyes com el Repte 22 beques  o el Districte de les joguines amb les empreses de l’associació 22@Network, compromesa amb el desenvolupament i l’educació dels infants i joves del districte. Aquestes iniciatives han facilitat la col.laboració de persones voluntàries i el finançament d’algunes activitats dels projectes Casal en família i  CLICK-joves, que aquest any ha rebut el premi Retines del Col·legi d’Educadors/es de Catalunya; amb el suport de l’Escola de Vida han presentat el Taller i tema musical de rap “la Palabra” al Festival Escena Poblenou 2018. Resaltar el suport rebut d’ EDM Holding, Ciments Molins, Caixa Enginyers i Fundació Nous Cims compromesos amb l’educació dels i les joves del districte de St. Martí de Barcelona.

El desenvolupament dels nostres serveis i projectes públics i privats està lligat a la innovació social constant. Per això, duem a terme accions per a compartir el coneixement com la celebració de la segona edició d’INSPIRES’18: reptes i oportunitats de la innovació social en el marc del Memorial Manuel Adroer Iglesias, amb el suport d’Adiquímica i Cosmocaixa; així com la Jornada Masculinitats i canvi social del SAH, la intervenció activa en la Taula de Participació Social (TPS) del Departament de Justícia i la celebració dels aniversaris de diverses entitats socials: els 15 anys d’ECAS-Entitats Catalanes d’Acció Social, el 10è aniversari de CaixaProinfància i el 6è Congrés del Tercer Sector Social on vam presentar l’IReS Lab.

La innovació també està present en la nostra manera d’exercir la tasca social en benefici de les famílies i persones per les quals treballem. Aquest any, amb la campanya d’adopcions “Busquem famílies especials”, hem promogut l’adopció d’infants amb necessitats educatives especials. Paral·lelament hem signat un acord de col·laboració per treballar estretament amb la Fundació Catalana de la Síndrome de Down des de l’equip del Servei d’Adopcions amb Necessitats d’Infants Especials d’IReS. Equip que també ha participat en dues taules rodones de sensibilització sobre l’adopció: una amb ADDIF (Associació en Defensa del Dret de la Infància a la Família) centrada en l’Adopció sobre acompanyament i suport a les famílies durant el procés d’adopció, i una altra a l’Associació de Famílies LGTBI.

Amb l’equip del Servei d’Acolliments i alineats amb l’ICAA, hem donat impuls a la campanya “Fem gran l’acolliment” amb l’objectiu de promoure l’acolliment familiar com a mesura de protecció dels infants, una acció de difusió dissenyada per l’ICAA i la DGAIA.

A Balears cal destacar el pas de conveni a la concertació del Servei d’Atenció Social als Jutjats a les Illes Balears després de 30 anys de la posada en marxa del servei. Una concertació que ha possibilitat ampliar el servei  a Inca, Manacor i Eivissa . I l’exposició artística Veus sense cànon resultat del taller “apoderament, feminisme i creativitat” impartit per l’artista Laura Marte a dones i infants dels serveis d’IReS a Palma.

Per altra banda, el canvi durant aquest darrer any també ha estat protagonista a la fundació. Com a part de l’estratègia del canvi que estem implementant, la seu social de l’entitat ha canviat a l’Avinguda de Roma, 157, de Barcelona, en un espai molt més reduït, mentre que l’activitat d’alguns dels projectes es continuarà realitzant al districte en el Centre Cívic La Llacuna, espai cedit pel Districte de Sant Martí. Considerem que l’atenció i acompanyament de les famílies vulnerables s’ha de realitzar en el seu entorn comunitari més proper.

Un canvi organitzatiu important requereix un nou lideratge i un coneixement profund de la cultura organitzativa de l’entitat. Al llarg del 2018 hem anat treballant en la preparació de la persona que assumirà aquest lideratge. Després de gairebé 43 anys a l’IReS, el gener de 2019 passo el relleu a Natàlia Valenzuela que, amb una trajectòria de prop de 20 anys a l’entitat, assumirà la direcció de la Fundació Institut de Reinserció Social.

Han estat molts anys de treball amb les famílies i persones més desfavorides, de compartir bons moments i algunes penes, de teixir moltes relacions amb persones  que treballen a la Fundació IReS o en són voluntàries, al Tercer sector social, a les administracions, a les universitats i a les empreses… Unes més llargues, altres més intenses. A totes elles vull agrair els moments compartits. Sens dubte m’han ajudat a ser millor persona i millor professional en aquesta tasca també compartida  de fer que el món sigui una mica millor.

Barcelona, 31 de desembre del 2018

Montserrat Tohà i Solé