20/11/2014

Dia internacional dels nens i nenes: protegim els seus drets!

Coincidint amb el dia internacional dels nens i nenes des de la Fundació IReS volem reivindicar la importància de no oblidar els infants que han patit situacions de violència de gènere. El dia dels nens i nenes és un clam a la necessitat de protegir i promoure els seus drets: el dret a aprendre, créixer, viure sense violència, descobrir la vida sense por. Aquest dia commemora la lluita per atendre les necessitats dels més petits. I precisament aquesta lluita és la lluita del Servei Mentories de la Fundació IReS a Balears, un servei dedicat a donar suport a nens i nenes que pertanyen a famílies amb problemes de violència de gènere.

El Dani, la Isa i la Cati, tècnics del servei, ens expliquen el primer dia d’un grup de Mentories:

Cares nervioses, ulls fugissers i mans que s’aferren a la mà de la mare. Són els senyals que ens recorden que avui comencem un nou grup de Mentories. Nens i nenes  inquiets per saber què farem tots junts, entre la il·lusió d’alguna cosa nova que comença i la incertesa de com es desenvoluparà. Sembla que les mares  els hi donen la fortalesa per afrontar aquesta nova etapa, però elles també estan a l’expectativa del que ve i es parapeten darrere la timidesa dels fills/es desitjant que passi aquest primer dia.

Després de recórrer l’edifici on ens veurem cada setmana durant uns 5 mesos, els fem passar a una gran sala; la sessió d’avui serà conjunta. L’objectiu principal d’avui és que tots i totes s’atreveixin (els monitors ens atrevim també), ens coneguem i sapiguem què tenim en comú i que venim a fer aquí.

Un clàssic com el joc de les cadires o la presentació per parelles desconegudes, ajuda a trencar el gel i a començar a memoritzar els noms dels nostres companys/es. Després de fer diverses activitats de cohesió on mares i menors es barregen per conèixer-se millor , l’ambient es torna distès i divertit; les rialles i les primeres complicitats comencen a aflorar i a inundar la sala. Ara, ja ens coneixem una mica millor i algú es deixa emportar per l’ambient i comparteix amb la resta les vivències que ha passat en família i que l’han duta fins aquí. Aquesta primera veu valenta té un ràpid ressò en més persones que, sentint-se identificades amb el que escolten, s’animen a compartir la seva història amb la resta del grup. És el primer dia, el primer pas, però el millor inici per aprendre que una altra forma de viure i relacionar-se és possible.

L’objectiu del servei Mentories és que nens i nenes que han patit situacions de violència de gènere a casa, puguin expressar com se senten de manera positiva, veure diferents models de relacions familiars, i enfortir el vincle amb la mare i germans o germanes; en definitiva, que puguin començar una vida on la violència no hi sigui present.