31/01/2017

“El vincle amb les persones que atenem només és possible si no qüestionem les seves decisions”

La Cristina, estudiant del Grau en Treball Social, va realitzar les seves pràctiques curriculars al projecte Aferra’t durant els mesos d’octubre a desembre de l’any passat. La seva estada ha estat molt ben valorada tant pels usuaris com pels companys d’equip, els quals n’han destacat la seva sensibilitat, implicació i maduresa.

“La Cristina ha aportat molt d’ella mateixa en el seu dia a dia a IReS” comenta la Mireia Hernando, coordinadora de l’Aferra’t; una generositat que l’ha permès encaixar al 100% amb l’equip i amb les necessitats del projecte.

Què et va moure a cursar estudis relacionats amb el tercer sector social?

Sempre m’he fet aquesta pregunta, suposo que el fet d’estar sempre vinculada a alguna associació, treballar amb famílies, en projectes comunitaris, etc., em va moure les ganes d’aprendre més a nivell professional. En general treballar amb persones és el que m’agrada i em fa sentir-me realitzada.

Perquè vas decidir fer les teves pràctiques a la Fundació IReS?

De  fet en el meu cas va ser a l’atzar, en la meva carrera no podem triar el centre on fer les pràctiques, però si l’àmbit. Vaig escollir fer-les en l’àmbit d’inclusió social, ja que és on em sento més còmode, i així ha estat!

Quines tasques has desenvolupat a IReS?

En un primer moment vaig estar observant les intervencions que feien els tècnics de l’equip d’Aferra’t i de Gestió de Renda Mínima, per després, mica en mica, anar col·laborant en les activitats grupals i en el seguiment de les persones que s’atenen. He tingut la sort d’haver pogut fer de tot. Des del primer dia els companys van confiar amb mi, i m’han tingut en compte com una més de l’equip. He après moltíssim de tots ells i elles!

Quines qualitats consideres que han de tenir les persones que treballen en l’atenció de col·lectius vulnerables?

Per damunt de tot crec que és necessari tenir sensibilitat. Sensibilitat per allò que l’altre ens explica i està vivint. Si ens remouen aquestes situacions podrem fer alguna cosa per canviar-ho, degut a que per mi no són només situacions aïllades i individuals, són problemàtiques de tota l’estructura social i, si no ho intentem canviar nosaltres, qui ho farà?

El respecte és una altra qualitat que trobo important, sembla molt evident, però no ho és. Cada persona té la seva vida i porta la seva motxilla. És important respectar aquelles decisions que prenen o han pres, sense jutjar-les; no podem decidir per elles. Si qüestionem tot allò que fan no podem fer vincle, i si no hi ha vincle, no hi ha un treball social.

Un altre element important és el sentit de l’humor. Aquestes persones es troben en situacions doloroses, en moltes ocasions estan soles, sense ningú, i poder treure’ls un somriure durant una estona per mi és molt important.

Com valores l’experiència de fer les teves pràctiques a IReS?

Doncs la veritat és que ha estat una experiència fantàstica! Em costa posar-hi paraules a tot allò que he après i he sentit. Em quedo amb el vincle que he fet amb moltes de les persones que hem atès, amb els seus moments difícils però també amb les seves alegries, amb la força que tenen de seguir endavant malgrat les circumstancies i, sobretot, amb els riures compartits!

Vols afegir algun comentari? No dubtis en afegir el que consideris.

Agrair a tot l’equip la feina que fan, la que han fet amb mi i la que fan dia a dia. Són un super equip!