19/02/2016

“El voluntariat és una bona via per omplir el buit que deixa una societat massa individualitzada”

El Luis Freitas treballa de voluntari al projecte CLICK des d’octubre del 2015. Aporta el seu temps, empenta i experiència a ajudar als joves amb els seus estudis. Però la seva tasca va molt més enllà. Ell mateix ens ho explica en aquesta entrevista, on aprofita per fer una interessant reflexió sobre el voluntariat i la societat en general.

1. Quina va ser la teva motivació per a fer-te voluntari?

En mig d’un procés de canvi professional, o millor dit, de desenvolupament professional, tenia la sensació de que havia de retornar alguna cosa de valor a la societat. A més, havia deixat de banda altres hobbies i volia omplir aquell temps amb una activitat que tingués sentit. El voluntariat m’oferia la possibilitat donar valor al meu temps a través de l’acompanyament a persones.

De fet no m’ho vaig pensar gaire, va ser més com un impuls.

2. Perquè vas decidir fer voluntariat a la Fundació IReS?

Buscava una activitat que fos coherent amb el que estava desenvolupant i que estigués a prop de casa, per poder aportar alguna cosa dins del meu entorn. De fet, durant un temps no vaig trobar res que realment em motivés, fins que vaig veure l’anunci del projecte CLICK. Em vaig sentir identificat des de l’inici i després de parlar amb el seu coordinador Carles Nieto, el projecte encara em motivava més.

3. Quines tasques desenvolupes a l’IReS com a voluntari?

Col·laboro com a voluntari dins del projecte CLICK en l’activitat de reforç. Els dijous a la tarda els joves del projecte venen dues hores amb dubtes o problemes a resoldre relacionats amb els seus estudis i hi treballem plegats per solucionar-los.

Però les tasques van més enllà del reforç acadèmic: és un espai on ells poden exposar les seves necessitats i nosaltres els acompanyem a descobrir qui són realment, de quins recursos disposen i què poden fer com a professionals.

4. Qualsevol persona no pot fer de voluntari, què creus que fa falta?

De fet jo reformularia la frase: Tothom pot fer de voluntari, només fa falta que prenguem consciència del nostre entorn. Hi ha una frase de Viktor Frankl al llibre “L’home en busca del sentit” que ve a dir que l’ésser humà troba el sentit de la seva vida a través dels altres i no d’un mateix. El voluntariat és una bona via per omplir el buit que deixa una societat massa individualitzada. Som ésser socials i fa falta tornar a prendre consciència d’això.

5. Com valores l’experiència de fer de voluntari a l’IReS?

És una experiència molt positiva i enriquidora que espero mantenir durant molt de temps. He après molt dels joves i de l’equip d’IReS, sobretot a tenir més paciència i respectar els ritmes del projecte. Sóc bastant impacient i de vegades em frustrava no avançar prou ràpid.

6. Vols afegir algun comentari?

Agrair l’oportunitat de participar en el projecte a la Fundació i al seu equip. Espero que el projecte continuï creixent i serveixi de model per altres associacions, escoles i organitzacions que treballin amb joves.