29/10/2018

Joves del Projecte Click presenten el tema de rap “Paz y unión” al Festival Escena POBLENOU

“Els joves tenen coses a dir, i el rap ha estat una eina per fer-ho”

Aquest any, els joves del Projecte Click ens han recordat què significa el “poder de la paraula” i la llibertat d’expressió a la 17a edició del Festival Escena Poblenou, després de presentar un tema de rap d’elaboració pròpia especialment per a l’ocasió: Paz y unión.

Amb aquesta, els clicks ja sumen tres edicions en què han participat al festival artístic del barri de Poblenou, un festival compromès amb fer arribar l’art i l’escena a tothom per a transformar el món. Volent complir amb aquesta meta, la Ouli, l’Awa i l’Edson, els tres joves que han participat en la gestació artística d’aquest any, no han estat sols. A més dels educadors i educadores del projecte socioeducatiu de la Fundació IReS, han estat mentoritzats pels formadors i músics de l’associació Escola de vida.

Durant un mes, els artífexs del tema musical van participar del taller “Rap. El poder de la palabra” impartit pel Ronald Portillo i DJ Sandro Malandro d’Escola de vida, que  formen el grup de rap Malamara. Els procés creatiu va començar amb la creació de la base rítmica seguit d’una pluja d’idees de paraules que es transformarien en les primeres estrofes de la cançó, cadascú aportant els seus propis versos, amb l’ajuda de MC Boikod. Un cop elaborat, el van gravar a l’estudi i, posteriorment,  amb el suport del Chevi, col·laborador d’Escola de vida, van realitzar el muntatge d’un videoclip amb material d’imatges enregistrades durant el taller.

El bon resultat del taller és va fer evident el dia de l’estrena al Casal de Joves Can Ricart, quan els tres joves clicks—molt compenetrats a l’escenari— van interpretar el seu rap davant del públic. Fent equip i marcant el ritme , van expressar sense por tot el que havien de dir. “Vivir sin violencia es lo que queremos./Nada que venga a sembrarnos miedo”. Entre rimes, van parlar d’unió, de diversitat, de respecte, d’amor i de pau; demostrant els valors universals en què creuen.  I és que, a més de saber que el rap pot ser una eina integradora, els formadors d’Escola de vida defensen que aporta nombroses possibilitats com a recursos d’aprenentatge,  la pràctica de la retenció i la claredat per a vincular continguts de la vida real a més de fomentar el pensament crític i la disciplina. El Carles Nieto, coordinador i educador del projecte, assegura que aquest resultat tant positiu s’explica també per la confiança que es va generar al taller entre els joves, els talleristes i els seus educadors i educadora; l’Alba, l’Ovidi i el Carles.

“Quan la gent ve a veure una presentació com aquesta, més enllà d’allò que veuen, el més important és que s’adonen del que ha significat el procés creatiu. Joves que parteixen de zero, d’un full en blanc… comencen a crear i surt un resultat com aquest”, ens comparteix el Carles. Per a ell l’explicació d’això és la màgia que es produeix quan es posa el focus al damunt dels adolescents i els joves (que és la filosofa Click). “No els preguntem gaire en general què pensen, què senten. I quan ho fem sempre surten coses interessants. Els joves tenen coses a dir, i el rap ha estat una eina per fer-ho”.

A l’acte, va ser-hi present la directora del Festival Escena Poblenou, l’Ada Vilaró, qui, després de veure als clicks entregant-se en escena,  va valorar l’actuació dels joves com un projecte que no s’hauria d’acabar aquí.

Des de la Fundació IReS volem agrair l’oportunitat que el Festival Escena Poblenou brinda als joves, obrint una via de comunicació i expressió única, i per la tasca d’enfortir el teixit social del barri a través de l’art escènic. Adrecem el mateix agraïment al Taller Escola de Vida, una associació que ofereix més eines per a transformar el món per i a través d’infants i joves de totes les edats.

Feu click aquí i gaudiu del vídeo!

44953759_354619448620173_2888774400331481088_n