15/11/2018

INSPIRES’18: l’espai que ha creat respostes d’innovació social per al tercer sector

Professionals de diferents àmbits exposen quines són les oportunitats del sector social

Ahir va tenir lloc l’INSPIRES’18 al CosmoCaixa de Barcelona, l’acte gratuït i organitzat per la Fundació IReS que va reunir més de 180 persones per a intercanviar experiències i coneixement sobre un dels reptes més actuals del tercer sector: la innovació social.

Les aportacions de professionals com Miquel de Paladella, Victor Küppers, Alba Fernàndez, Mayte Cerón, Isabel Hernández i Raquel González, van deixar clar que el tercer sector social pot ser i és generador d’iniciatives i dinàmiques innovadores, i un agent actiu de la transformació social.

L’èxit d’innovar per transcendir: “No volem fer més. Volem aconseguir més”. A la seva ponència, Miquel de Paladella va posar de manifest que sovint partim d’idees preconcebudes errònies que ens porten a trobar solucions als símptomes i no a la causa primigènia dels problemes. Per això, remarcava el fet que innovar no és “fer” sinó “aconseguir”,  i per “aconseguir” hem de cercar les respostes més eficaces, eficients i més justes als reptes socials que hem d’abordar. Innovar, deia, no és un luxe exclusiu del sector privat i, en tot cas, el luxe és seguir fent el mateix. En aquest sentit, el fundador d’UpSocial no va en dubtar en afirmar que “ens costa gastar en mecanismes de prevenció tot i saber que el problema social hi és i s’agreujarà”.

Per a Paladella, la prevenció, com a acció de tractament de la causa i no del símptoma, requereix de finançament, d’ingressos sostenibles i escalables i de la participació activa de tots els agents socials: petites comunitats, persones, famílies, empreses… No hem de tenir por a cercar aquest finançament amb aliances privades: “Entre les empreses privades orientades al benefici i les entitats socials orientades únicament a l’impacte, hi ha al mig les empreses socials, que busquen alinear el model de negoci amb l’impacte social”, assegurava. La innovació, segons el que ha compartit l’expert economista i emprenedor social, és incidir en la creació de nous models de negoci i serveis i involucrar a tota la comunitat, perquè tothom en surti beneficiat.

Des d’una vessant més motivacional, el formador i conferenciant Víctor Küppers va avivar la mateixa idea de Paladella sobre la importància de la participació en comunitat. El ponent va fer especial incidència en la responsabilitat personal de cada individu per a millorar el benestar comú que, per a ell, és l’essència de la innovació.  Dirigint-se al públic assistent, majoritàriament conformat per professionals del tercer sector, Küppers remarcava la importància de la seva tasca: “Teniu una característica que la resta no compartim. Treballeu cada dia amb persones que pateixen, esteu més sensibilitzats davant del patiment aliè”. I és aquesta mirada sensible, aquest contacte amb la vulnerabilitat allò que, segons el formador, és vital per entendre i aportar idees sobre com hauria de funcionar el món. I afegia: “La societat no necessita més persones intel·ligents. Necessita més persones bones, sensibles (…) No per viure en la realitat que tenim sinó per crear la realitat que volem”.

Entre les ponències que plantejaven idees de com trobar solucions i respostes als reptes i les oportunitats de la innovació social, es va presentar l’IRESLAB, una iniciativa de la Fundació IReS que busca l’organització, la gestió i l’aplicació d’idees innovadores dins de la entitat i a través de la convergència dels i les professionals. Una forma innovadora amb la qual “tothom pot aportar” i una manera de crear xarxa interna. A través de l’aplicació Kahoot, van enquestar a les persones assistents perquè poguessin respondre elles també a les preguntes: què és per a tu la innovació? O què  significa innovar a l’àmbit social. La Isabel Hernàndez, Coordinadora d’equip de l’Àrea de Mesures Penals Alternatives de la Fundació IReS i la Raquel Gonzàlez, psicòloga de l’entitat, van ser les dues professionals que van mostrar el recorregut del funcionament intern de la iniciativa.

I, com a mostra d’una idea portada a terme entre professionals de diferent àmbit, es va presentar #TenimUnPla, una iniciativa en forma de campanya a les xarxes socials per oferir un pla d’acció davant de la problemàtica social de la violència masclista. Aquest “pla” el van explicar dues dones que trepitgen ben fort: l’Alba Fernàndez, coordinadora de projectes de conflictologia i violències a la Fundació IReS; i la Mayte Cerón, psicòloga sanitària i co-directora de Factor P, centre de desenvolupament personal que col·labora habitualment amb el Projecte Fils de la Fundació IReS.  “Innovar és atendre a cada persona en la seva particularitat” deia la coordinadora d’IReS. Però ambdues professionals entenen la innovació de igual forma: com una eina que adopten cada dia a la seva feina: “La psicologia et dóna el coneixement de com funcionem, però no és suficient si apliques aquest coneixement de manera uniforme i estàtica. Les persones anem canviant, les nostres necessitats van canviant, i adequar-se a aquests canvis implica innovar.”

Poc després de la clausura oficial de la mà de Núria Adroer, patrona de la Fundació IReS, una sorpresa esperava a tothom. A l’escenari van aparèixer les artistes de BioArt, Andrea Ibz i Cristina Dotras per a “inspirar a través de l’art”, una performance d’expressió corporal, cant i interpretació que resumia d’una forma molt sensible el missatge final de tota la jornada: que la innovació proveeix de canvi i millora, però que aquest canvi el construïm entre totes les persones.

Emmarcat dins de la quarta edició del Memorial Manuel Adroer Iglesias, INSPIRES’18 commemora la trajectòria de qui va ser president i una figura clau a la Fundació IReS; qui va apostar sempre per la innovació com a eina fonamental per dur a terme una tasca social de qualitat i d’excel·lència.

Tanquem un any més aquest espai d’inspiració amb moltes idees, moltes ganes de transcendir-les i amb el compromís, individual i col·lectiu, de fer real el canvi cap a a la millora de la nostra societat.

Podreu veure totes les fotografies de l’acte aquí.

Untitled design (10)