17/03/2017

IReS a la presentació oficial del Pla integral d’atenció a les persones amb trastorn mental i addiccions

El dilluns 13 de març, va tenir lloc la presentació de l’estratègia 2017-2019 del Pla integral d’atenció a les persones amb trastorn mental i addiccions al Palau de la Generalitat. Un acte que va ser presentat pel President de la Generalitat, Carles Puigdemont, al costat dels consellers dels departaments implicats: de la Presidència, Neus Munté; d’Ensenyament, Meritxell Ruiz; de Salut, Antoni Comin; de Justícia, Carles Mundó, i de Treball, Afers Socials i Família, Dolors Bassa.

Dins d’aquest pla s’hi integra el document de Recomanacions d’informes assistencials en pacients que tinguin un procés penal obert elaborat per una comissió de representants, entre els quals es troba la coordinadora de Mesures Penals Alternatives de la Fundació IReS, Isabel Hernández i enfocat a millorar la valoració psiquiàtrica i pericial en els procediments judicials. Aquests informes contemplen l’evolució de les persones davant les mesures penals alternatives i especifiquen quina és la seva situació quant al compliment de les obligacions o deures imposats.

Després de la intervenció del President, es va donar la paraula al Secretari de Govern i president de la Comissió Interdepartamental del Pla Integral, Joan Vidal de Ciurana qui va explicar les 9 línies estratègiques que formen aquest pla, entre les quals es troben els Infants, joves i adolescents, els Drets de les persones amb trastorn mental i el seu apoderament, les Famílies, o l’Àmbit judicial i penitenciari; àrees en què treballa la Fundació IReS.

A l’acte van intervenir també el Sr. Israel Molinero, president de la Federació de Salut Mental de Catalunya, el Sr. Edgar Vinyals, president de la Federació Veus i el Sr. Enric Arqués, president de Fòrum Salut Mental. Tots representants  d’un sector que treballa amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida i la inclusió de les persones amb trastorn mental i addiccions i les seves famílies.

Segons el President Puigdemont, s’han previst incrementar al voltant d’un 15% la partida del pressupost 2017, uns 75 milions  destinats a la salut mental per:

Reforçar la xarxa comunitària infantil i d’adults amb més professionals.

– Millorar els centres d’atenció a les drogodependències, implantar el model d’escola inclusiva.

– Incrementar la xarxa social (residències i llar residència per TM i addiccions).

– Reforçar l’atenció en el sistema penitenciari i reforçar l’atenció a adolescents en el sistema de protecció.

Finalment, el President de la Generalitat de Catalunya va concloure l’acte declarant que “el Pla Integral d’atenció a les persones amb trastorn mental i addiccions és un clar compromís de situar les persones al centre de les polítiques del Govern”.