14/03/2017

L’Aferrat organitza un taller d’intercanvis femenins a través d’una sessió fotogràfica

Dins del marc del Dia Internacional de la Dona, l’equip de l’Aferrat va organitzar un taller d’intercanvis femenins per donar veu a cinc dones que han format part d’aquest projecte de la Fundació IReS: la Khady, la Mireia, la Isabel, la Míriam i la Luzmila. El taller tenia el format d’una sessió fotogràfica, dirigida pel fotògraf Gustavo Barrios i guiada per la Tècnica de Projectes d’Inclusió, Pilar Aguilar, i es va convertir en un viatge en el temps on les dones havien de compartir el seu passat, present i futur davant de la càmera.

A la primera part, les dones anaven recordant  com van arribar a la Fundació, en quin moment vital es trobaven i quins sentiments i emocions recordaven de llavors. A la segona, tocava reflexionar sobre el moment actual a tots els nivells: relacions personals, laborals, socials i situació emocional per prendre consciència del seu propi progrés. I finalment, l’última part estava dedicada a parlar de les seves expectatives de futur, cap a on es dirigeixen i què volen aconseguir.

“Mai oblidaré tot allò pel que he passat”: Així ho asseverava la Mireia després d’explicar les dures condicions amb què es va trobar poc temps després d’arribar a Barcelona. Sense el suport d’una família i sense cap ajut econòmic, es va veure totalment sola per sobreviure a una ciutat que desconeixia. “Poc a poc em vaig anar trobant amb les persones correctes” afegia ella, parlant del moment en què va arribar a l’entitat i va conèixer l’equip de l’Aferrat.

El taller girava entorn del concepte de sororitat, una relació de germandat i solidaritat entre les dones per crear una xarxa i vincle que ajudi a transformar la seva realitat. Tot i que eren diferents i provenien de diferents orígens, les participants tenien en comú que totes havien afrontat situacions d’opressió i vulnerabilitat a la seva vida. Això però, en aquest espai de confiança es van fer de mirall les unes de les altres per reconèixer-se a través de l’escolta, l’experiència i la crítica, amb l’objectiu també, que observessin per elles mateixes les diferents maneres amb què poden sobreposar-se a la vida i apoderar-se davant les situacions futures.

D’aquesta manera, el taller va finalitzar amb els missatges positius que van intercanviar entre les assistents. Una mostra més de la metodologia Aferra’t, que es centra en l’autonomia i la capacitat de la persona per fer-se càrrec de la seva situació dissenyant el seu propi pla de sortida amb l’acompanyament de professionals.

De de la Fundació IReS volem agrair la col·laboració del voluntari Gustavo Barrios i el seu equip tècnic de fotografia per fer possible aquesta sessió, i la Khady, la Mireia, la Isabel, la Míriam i la Luzmila per regalar-nos el seu testimoniatge. Aquest és el guany humà que té l’entitat i que ens aporta cada dia després d’escoltar testimonis com els d’aquest grup de dones.

TALLERS D'INTERCANVI FEMENINS