1/12/2017

L’Escape Room sobre les relacions : què saps sobre afectivitat i sexualitat?

Us imagineu una activitat lúdica en què els joves hagin d’estar concentrats durant més d’una hora, dins en un espai tancat sense poder sortir, sense ordinador, televisió o  sense mòbils? L’educadora social Esther Alzola Acha ho va aconseguir fent un Escape Room sobre relacions i afectivitat per a joves i adolescents a la Tarda Jove, el servei formatiu per a joves de la Fundació IReS a Sitges.

El passat 1 de desembre, dedicat a la campanya del Dia Internacional de la lluita contra la Sida, amb aquest servei orientat a joves tocava abordar el tema de la salut sexual, la sexualitat i l’afectivitat amb un grup de nois i noies de 13 a 17 anys.

“Necessitava que els joves estiguessin presents”, ens explica l’Esther sobre l’activitat que va preparar ella mateixa. L’Escape Room representa un format de joc dinàmic ben reconegut pels joves avui dia i molt semblant a les gimcanes en què s’ha d’assolir un objectiu després de realitzar diverses proves.

En aquesta activitat, els joves havien d’avançar simbòlicament cap a la seva sortida per alliberar-se d’una habitació tancada, resolent qüestions sobre relacions saludables, sexualitat i afectivitat.

Aquest format no només els permetia ser partícips d’una activitat dinàmica i pedagògica amb què aprenien qüestions bàsiques sobre la salut sexual i les relacions afectives; també els permetia tenir presència, concentració i espontaneïtat per a treballar en equip. Perquè, quina millor manera hi ha d’adquirir nous coneixements per la vida que a través de les sensacions i l’experiència? I l’Escape room té molt d’experimental i sensorial. Els joves poden compartir competències i habilitats per posar-les al servei del grup.

L’educadora va més enllà, i  apostaria per aplicar més mesures educatives per abordar aquests temes com seria incloure assignatures de caràcter troncal sobre afectivitat, sexualitat i convivència al pla d’estudis.

Encara, parlar de malalties de transmissió sexual es relaciona amb un estigma i tabú socials difícils de desarrelar a la societat. Per això, és necessari tractar amb urgència aquestes qüestions des de l’arrel. A més, afegeix l’experta, “aplicar aquestes mesures i parlar d’una forma oberta i apoderadora, des de la responsabilitat i no de culpabilitat, és essencial per assolir relacions humanes més satisfactòries”.