25/01/2018

Quan hem de començar a parlar de sexualitat i afectivitat?

IReS implanta els seus tallers d’afectivitat i sexualitat als centres educatius de Cornellà.

La transformació del nostre cos és la primera senyal d’alarma en el pas de la infància a l’adolescència per als joves, però més enllà d’un canvi físic, aquesta transformació desperta noves necessitats i inquietuds de caire emocional. Per aquesta raó, és per a ells el moment propici per qüestionar-se tot allò relacionat amb el seu cos, els seus sentiments i emocions i les relacions que mantenen amb el seu entorn.

Amb el títol “El meu cos està canviant!” cobra nom un dels tallers que imparteix la Verònica Vivero, psicòloga especialitzada en Educació sexual i afectiva de la Fundació IReS.

Des del passat novembre, la Fundació IReS realitza tallers sobre afectivitat i sexualitat als centres educatius de Cornellà de Llobregat, dins del marc del Servei de promoció de la salut sexual i afectiva en l’àmbit comunitari, un servei impulsat pel Departament de Salut pública de l’Ajuntament de Cornellà de Llobregat.

La sexualitat és diversa i té diverses formes de ser expressada

Oferir tallers sobre educació afectiva des d’una edat més primerenca té com a principal objectiu incentivar l’autoqüestionament en els nois i noies. És a dir, fer-los reflexionar sobre els mites i estereotips que envolten els temes de gènere i sexe i de les relacions afectives per tal d’afavorir en el seu desenvolupament.  A més, motivar aquesta reflexió serveix per prevenir possibles situacions de vulnerabilitat en les seves relacions personals de futur:  la dependència emocional, la baixa autoestima o la normalització de situacions de violència o conflictes.

És adient, explica la psicòloga, educar en saber dir “no”, en l’ assertivitat per marcar i  reconèixer els límits i fer prevaler les pròpies necessitats en les relacions afectives perquè amb aquesta orientació educativa, també se’ls fa partícips del canvi social del qual en formen part. A una edat on encara estan molt marcats pels estereotips, cal obrir una porta a la diversitat, l’autoconeixement i l’autodescobriment.