30/07/2018

Ràdio Balear convida a la Fundació IReS

El passat 24 de juliol, el programa Solidarios amb Martina Romero de Ràdio Balear va convidar a la Fundació IReS per donar a conèixer i fer difusió de la tasca de l’entitat en general i, en especial, la que duu a terme al territori Balear.

En la primera part del programa, va intervenir telefònicament Natàlia Valenzuela, Directora Adjunta de la Fundació, on va explicar els orígens de l’entitat i com ha anat evolucionant al llarg d’aquests anys. Seguidament, Aina Capellà, Directora territorial d’IReS Balears, va fer un repàs de les principals línies d’actuació d’IReS a Balears, explicant especialment el Servei d’Atenció Social als Jutjats que ja fa més de 30 anys que ofereix atenció i que gràcies a aquest servei s’han pogut detectar necessitats a la societat per a la creació de nous programes d’atenció, sent pioners en altres àmbits.

Balears és una de les comunitats que lidera el nombre de denúncies per violència de gènere. Alfonso Reina, Coordinador del Servei d’Atenció Integral a la Violència de gènere, apunta que aquestes dades, encara que siguin molt impactants, només són una part de tota la violència que reben les dones a mans de les seves parelles i que no arriben a denunciar. Olga Coronado, Coordinadora de Projectes de Balears, aclareix que l’origen d’aquesta violència se situa en el sistema patriarcal que vivim a la nostra societat, on l’educació i prevenció són claus, però també necessitem un canvi de mirada per part de la societat. La clau de la nostra intervenció és l’atenció personalitzada i l’acompanyament en els processos, segons incideix la Natalia Valenzuela.

Per altra banda,  Olga Coronado explica uns dels darrers projectes que s’han posat en marxa a Balears que és el programa de “Relacions Sanes”, un servei d’atenció psicològica amb una perspectiva de diversitat en l’orientació sexual i d’identitat de gènere, per poder atendre a aquelles persones que han exercit o patit violència intragènere per part de la seva parella.

El programa va poder comptar amb el testimoni de Na “Lucia”, una dona que va patir violència de la seva parella i que va explicar la seva experiència i com va rebre ajuda per part del Servei d’atenció psicològica i el Programa d’atenció a fills i filles víctimes de violència de gènere, gestionat per la Fundació.  Relata com ha canviat ella i la seva relació amb els seus fills, com tenen una comunicació més oberta i una major confiança. Ha après a ajudar als seus fills a superar aquesta situació. Alfonso Reina, explica com moltes vegades, subestimem la força d’aquests nins i nines i com d’aquestes situacions treuen estratègies i forces que els fan excepcionals.

Na Lucia agraeix la feina d’IReS amb ella i els seus fills i filles i com ha après a trobar sempre la millor forma per resoldre tots els problemes.

Per finalitzar, Aina Capellà va expressar un gran i sincer agraïment a totes aquelles persones que durant aquestes darreres dècades han cregut en la nostra feina i ens han donat suport per poder arribar i atendre on les administracions no arriben i com no a tot l’equip de treballadors i treballadores que en aquests anys han realitzat la seva feina amb tanta passió i professionalitat.

Podeu consultar el podcast del programa aquí: https://www.ivoox.com/solidarios-24-julio-audios-mp3_rf_27218732_1.html

Radio Balear - podcast Solidarios