30/11/2017

“Si alguna cosa ens motiva, per molt que trobem obstacles pel camí, anem en la direcció correcta”

L’Elena Ensenyat és actualment delegada de Mesures Penals Alternatives a la Fundació IReS i és una de les professionals de l’entitat que ha col·laborat amb el projecte Click compartint el taller Viu la natura, sobre esports de muntanya.

Aquest taller s’emmarca dins l’espai Jovantatges del Projecte Click, en el qual els joves poden expressar inquietuds i esplaiar-se, aprendre, compartir i escoltar experiències del voluntaris que hi participen. Al Jovantatges s’hi pot participar compartint tant sobre expertesa professional com aficions i altres interessos, doncs aquells temes que realment ens apassionen són els que més ens arriben.

Així ha estat el cas de l’Elena. Com a gran aficionada a la muntanya, va parlar als joves sobre els valors d’aquestes activitats, l’autoconeixement, l’esforç, la superació….

Què et va animar a fer un taller amb els Joves Click?

Vaig conèixer el projecte Click en els seus inicis. Jo estava com estudiant de pràctiques amb el Carles Nieto, el seu coordinador, i es començava a fonamentar el projecte marc de Clickjoves. Un cop vaig entrar com a delegada de MPA, seguia les activitats del Click a través de les notícies d’IReS i vaig veure el gir de 180º que havia fet el projecte, fins i tot, amb col·laboracions de youtubers! Quan vaig rebre la proposta de fer el taller tenia molta curiositat per conèixer l’espai on es desenvolupaven les activitats, els joves i educadors que hi participaven i la nova metodologia de treball del Click.

Per què un taller sobre les excursions a alta muntanya?

Sóc una apassionada de l’alta muntanya i dels esports de muntanya. Vaig començar  a aficionar-me a l’edat dels joves Click i la vida em va donar un gir de 180º. Vaig pensar que parlar sobre la meva passió seria el més motivador per als joves, i vaig focalitzar la dinàmica en fer activitats participatives i explicar experiències de les meves victòries però també de les meves caigudes a les curses de muntanya. La meva intenció era transmetre als joves el missatge de que si alguna cosa ens motiva, per molt que trobem obstacles pel camí, anem en la direcció correcta.

De quina manera hi van participar ells?

Des d’un principi vaig voler crear una sessió participativa on els joves prenguessin part de la meva exposició. Per aquest motiu vaig crear un taller on hi haguessin activitats. La meva sorpresa va ser que tots els joves es van implicar en la sessió, fins i tot educadors i alumnes de pràctiques! Va ser molt positiu veure com entre tots construíem alguns dels valors que conformen els esports de muntanya.

A més de l’esforç i l’esperit de superació, per què creus que va bé o és important realitzar aquests tipus d’activitats de muntanya? Quins valors transmeten?

Penso que la muntanya és la recepta a molts dels mals que vivim en la nostra societat actual. La muntanya suposa un respir, una pausa, la capacitat de valorar allò que tenim i gaudir de la natura i dels seus regals. En les curses de muntanya que he participat, m’he adonat que la muntanya és cooperació, es treball en equip, és perseverança, satisfacció i dedicació. Quan vaig construir el taller pels joves del Click, vaig pensar en tot allò que jo necessitava que em transmetessin en aquella època. Potser la muntanya és una sortida als problemes que tenim a l’adolescència i a la vida, és una lliçó, un aprenentatge del tipus “si et caus t’aixeques” o “si et perds et tornes a trobar”, missatges que els joves necessiten escoltar. Els fracassos existeixen i formen part de la nostra vida tant com els nostres mèrits.

Amb què vas gaudir més de l’activitat? Què et va sorprendre?

En primer lloc, poder compartir una de les coses més importants de la meva vida amb els joves, la muntanya. Però també vaig gaudir del propi treball amb joves, que ja suposa (a mode personal) un repte molt divertit i canviant, així com de poder parlar en públic i compartir les meves experiències.

Em va sorprendre el nivell d’atenció que van mostrar des d’un primer moment, i els agraeixo la predisposició a participar i l’actitud positiva amb la qual em van rebre i com van gaudir del taller, així com també que s’obrissin a compartir algunes experiències vitals.

Recomanaries a altres companys d’IReS participar al Jovantatges del Click?

Sí, penso que és una experiència molt enriquidora tant a nivell personal com professional. D’una banda coneixem altres projectes de la nostra Fundació i en formem part. De l’altra, és molt positiu conèixer altres professionals i compartir metodologies de treball tot i que parlem de col·lectius diferents; sempre existeixen factors comuns en la nostra tasca. Particularment, penso que tots nosaltres sempre podem aportar quelcom nou a la resta de persones, per aquest motiu convido als companys a que comparteixin aficions, relats, etc., amb els joves del projecte Click.

I a tu Elena, què et va aportar personalment aquesta experiència?

Compartir la meva afició, transmetre als joves una motivació, conèixer als joves i educadors, i als estudiants de pràctiques que ara formen part del Click, passar una bona estona… tant es així, que tinc ganes de tornar-hi!

Gràcies Elena per compartir-ho amb nosaltres!

Fotografies del taller Viu la muntanya a l’espai Jovantatges de la Fundació IReS

20171116_173113 20171116_173041 20171116_172459