13/02/2017

Suport i aprenentatge entre famílies: l’objectiu dels Tallers Educatius Familiars

Involucrar-se més amb els seus fills i potenciar les seves habilitats educatives: aquests són els objectius generals dels pares i mares que assisteixen als Tallers Educatius Familiars de la Taula Proinfància Verneda- La Pau, iniciats aquest mes de febrer al CEIP La Palmera del districte de Sant Martí. Durant tot un semestre, els tallers donaran suport educatiu i social a 8 famílies del barri a través de tres eines bàsiques: l’afecte, la comprensió i la comunicació.

Es tracta d’un servei socioeducatiu que ofereix la Fundació IReS sota la consigna “Aprendre junts, créixer en família”, un programa de l’Obra Social “la Caixa”. Concretament, la metodologia d’aquest es fonamenta en la implicació de tots els membres d’una família i els fa treballar en equip sobre els aspectes que intervenen en el seu benestar familiar.

“És un espai on et relaciones en confiança amb altres pares i aprens a involucrar-te amb els teus fills” afirma la Verònica Sánchez, mare de tres nens i integrant dels tallers familiars de Taula Proinfància. Tal com ella explica, a més de sentir-se part d’un col·lectiu amb les mateixes necessitats i expectatives, l’aplicació grupal del programa els ha ajudat a compartir vivències personals que aporten i enriqueixen positivament al grup i el fan créixer.

A la primera part de les sessions, el col·lectiu familiar es divideix en dos grups, el dels infants i els progenitors. D’aquesta manera es reflexiona amb pares i mares sobre les seves necessitats i conductes, que recauen directament en el desenvolupament dels seus fills. Paral·lelament, es fa un exercici semblant amb els menors tractant el mateix tema des de la seva perspectiva. A la segona part, es posen en comú les reflexions d’ambdós grups a través d’una activitat compartida que dinamitza l’educadora dels tallers.

Amb aquestes pràctiques es pretén assolir els següents objectius:

– Potenciar el paper de la família en la transmissió de normes i valors.

– Promoure vincles afectius, estables i segurs que permetin als nens créixer i desenvolupar la seva autonomia.

– Plantejar un model d’organització igualitari: repartiment de les tasques domèstiques respectant la igualtat de gènere i afavorint el compromís i el suport dels pares en les tasques dels seus fills.

– Viure junts els moments d’oci de manera saludable per tal de reforçar els vincles entre els membres de la família.

Tot plegat, els tallers brinden l’oportunitat de reconstruir i reforçar els vincles d’un nucli familiar mitjançant la cooperació i l’aprenentatge entre tots els seus membres. Una feina d’equip que afecta positivament al desenvolupament dels infants.