23/11/2018

Exposició “Venus sense cànon”

Un projecte socio-educatiu i  artístic  conduït per l’artista Laura Marte i dut a terme per un grup de dones i infants de la Fundació IReS

Demà, 27 de novembre, s’inaugura al Casal Solleric de Palma l’exposició artística “Venus sense cànon” que mostrarà les obres realitzades per un grup de dones que han patit violència masclista  i que formen part dels serveis  d’atenció a dones i infants víctimes de violència de gènere de l’Institut Balear de la Dona i de l’Ajuntament  Palma gestionat per la Fundació IReS.

Des de la darrera setmana de novembre, es podia veure la imatge de difusió de “Venus sense cànon” exposada en vuit OPIS (plafons publicitaris) ubicats en diferents punts de la ciutat de Palma. Cridava l’atenció el missatge que animava a cercar antònims per a la definició de “dona”.

descargaIMG-20181122-WA0004

“Venus sense cànon” es podrà visitar fins el 12 de desembre i és es el resultat del taller “Empoderament, Feminisme i Creativitat” impartit per l’artista local Laura Marte i d’un procés col·laboratiu de la Fundació IReS i el Casal Solleric.

El projecte sorgeix de la necessitat de reivindicar els drets de les dones i, amb més èmfasi, d’aquelles que han patit violències masclistes, a més de visibilitzar les artistes femenines, actuals i passades, i treballar l’apoderament i l’autoestima de les dones a través de l’art.

El taller ha estat conduit per la Laura Marte—artista local amb un ampli recorregut en temàtiques de gènere— i Anna Fortuna—educadora social de la Fundació IReS—  per tal de donar suport al treball que es realitza amb aquestes dones. En ell s’hi han treballat temes com la poesia visual i els micromasclismes, l’apropiació de la violència econòmica, els estereotips i el cinema, la sexualització i l’objectualització dels cossos, l’espai públic i la violència sexual i l’apoderament i les relacions.

Durant tres mesos, les dones han anat aprenent, observant i dialogant sobre els llocs on resideix el patriarcat, com la violència de gènere està present en la cultura, i com moltes dones artistes ho han treballat des dels anys 70 fins el moment com ara Alison Bachdel, Tracey Emin, Gina Pane, Valie Export, Núria Güell, Tania Bruguera, entre moltes altres autores.

L’èxit de “Ni una +.Un viatge al nostre interior” ,  l’exposició d’obres artístiques fetes per les usuàries i els seus fills i filles dels serveis d’atenció a la violència de gènere de la Fundació IReS, realitzada l’any passat, va suposar un punt d’inflexió en l’atenció a les dones. “Teníem clar que havíem d’incorporar metodologies més innovadores amb gran efecte d’apoderament,  accelerant i consolidant el canvi”, expliquen des de l’equip de professionals de la Fundació IReS a Balears.  D’aquesta reflexió va sorgir la idea de realitzar un taller amb dones que havien patit violència de gènere i que, voluntàriament, volguessin participar en una experiència pilot basada en el coneixement i mirada feminista de l’art complementada amb la realitat social i la transformació terapèutica; comptant amb la col·laboració del Casal Solleric, espai expositiu dedicat a les arts visuals contemporànies.

La realització d’aquest tipus d’iniciatives afavoreix, des del sentiment de satisfacció de les dones, que siguin capaces de transformar les seves emocions en una pintura, escultura o relat que pot ser exposat i admirat per les amigues i amics, la família i per elles mateixes.

Des de la perspectiva professional, aquesta expressió artística dels sentiments i emocions esdevé un instrument terapèutic molt valuós per aconseguir aquest procés de transformació que desitgem a totes les dones que acudeixen als serveis a sol·licitar ajuda.

I, en tercer lloc, propicia la visibilització i sensibilització de les violències masclistes davant de la ciutadania, fent evident que estan presents a la nostra societat i  que sense la implicació de tots i totes difícilment aconseguirem eradicar-la.

Acte: Inauguració de l’exposició “Venus sense cànon”

Gratuït

Organitza: Fundació IReS i Casal Solleric