22/11/2018

Aferra’t: construint en comú les bases contra la violència de gènere

El projecte d’inclusió d’IReS programa aquest novembre activitats dirigides a construir una societat equitativa i igualitària

Aquesta setmana, específicament el 25 de novembre, es celebra el Dia Internacional Contra la Violència de Gènere, dia que es dedica especialment per a denunciar una problemàtica social com la violència que s’exerceix sobre les dones a tot el món i reclamar polítiques en tots els països per a la seva erradicació.

Des del projecte Aferra’t de la Fundació IReS estem convençuts i convençudes que és urgent i necessari emprendre intervencions socials dirigides a construir una societat equitativa, igualitària entre homes i dones.

Per aquesta raó han planejat aquest mes 3 accions per abordar aquestes intervencions en comunitat a través de diferents activitats per a tots els membres del projecte.

La primera d’elles, va ser l’obra de teatre Només una vegada de la Marta Buchaca que parla sobre la violència dins d’una parella i que ha estat representada al TNC . Hi van assistir un total de 6 usuaris/es del projecte que van acabar compartint reflexions sobre el tema: Què es considera violència en una parella? Què es pot fer al respecte? És possible canviar les conductes violentes?

La segona activitat dirigida va ser una sessió d’apoderament centrada en el tema del gènere i els estereotips. Els objectius s’orientaven a identificar estereotips de gènere i com es construeixen socialment les identitats; deconstruir rol de gènere tradicionals i reflexionar sobre nous rols de gènere més equitatius.

Per últim, la darrera activitat ha estat una xerrada dirigida per la Bombo Ndir, usuària de l’Aferrat i formadora i dinamitzadora cultural, especialment enfocada en la igualtat de gènere. El títol de la sessió era Salut reproductiva de la dona. Violències en altres cultures. Format per un grup molt heterogeni de persones—d’edats, de procedències culturals i condicions diferents— tant la dinamitzadora com l’equip de tècniques i tècnic l’Aferra’t va conduir aquesta sessió propiciant la participació activa dels assistents.

La Bombo Ndir va abordar el tema de la salut reproductiva i les violències vers les dones en altres cultures des de la distinció entre tradició i cultura: es marca la diferència quan es viola la integritat d’una persona. “Mutilar a algú no és cultura”, remarcava amb vehemència Ndir.

Untitled design (2)